Interdement
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact

Emotioneel ondersteunende houding
communicatie met de persoon met dementie
tips en tools

terug
Personen met dementie gaan door een diepgaand veranderingsproces en dat brengt een heleboel emoties met zich mee: onzekerheid, angst, twijfel, onmacht, schuld, boosheid. Bovendien gaat het om een steeds verdergaand proces dat onomkeerbaar is, met steeds nieuwe aanpassingen, veranderingen en uitdagingen. Personen met dementie hebben veel onzekerheid en verlies te verwerken. Het is daarom erg belangrijk dat de omgeving op een emotioneel-ondersteunende manier reageert.
 
  • Een eerste (kern)element hiervan  is een empathische basishouding. Dit betekent dat je de ander open en aanvaardend tegemoet treedt. Je hebt oog voor de persoon achter de stoornis. Je beseft dat wat de persoon met dementie zegt, voortkomt uit zijn beleving en weinig met jou als persoon te maken heeft. Boosheid om de situatie, kan zich uiten als boosheid ten aanzien van jou. Ga daar niet op in. Zie de persoon met dementie als iemand die een moeilijke strijd met zichzelf aan het voeren is.
 
  • Een tweede element is de bereidheid om actief en erkennend te luisteren. Actief luisteren betekent dat je je eigen bekommernissen en ideeën opzij zet en je openstelt voor de werkelijkheid van de ander. Erkenning geven aan gevoelens, betekent dat je accepterend bent ten aanzien van de gevoelens van de persoon met dementie. Je minimaliseert of dramatiseert ze niet. Je bevestigt en erkent ze precies zoals ze zijn, zonder er je eigen reactie of oordeel aan toe te voegen.
 
  • Een derde element: vermijd ongevraagd advies of het geven oplossingen in de plaats van de persoon met dementie. Als de persoon vragen heeft en zoekt hoe hij/zij concreet met bepaalde problemen om kan gaan, zoek dan mee naar oplossingen vanuit een ondersteunende en respectvolle houding. Geef informatie, licht opties toe, spreek over voor- en nadelen, maar blijf tegelijk de voorkeur van de persoon zelf bevragen en blijf zoveel als mogelijk gericht op gezamenlijke besluitvorming.
 
  • Een vierde element tenslotte is de vaardigheid om een belevingsgericht gesprek te voeren. Het belevingsgericht gesprek is een manier van ‘meegaan in de beleving’. In wat volgt gaan we dieper in op de specifieke gesprekstechnieken die hiervoor nodig zijn.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact