Interdement
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Een Vlaams intermutualistisch contactpunt
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact

Oplossen en begeleiden
VISIE EN BASISHOUDING  

terug
Foto
​"Wij komen aan in een nieuwe thuiszorgsituatie rond dementie en we zitten meteen op 'onze TGV'. In iedere wagon van onze TGV zit een 'oplossing', een aanbod dat we kunnen opstarten … en
vaak willen we met de snelheid van een TGV de oplossing die wij 'uit ervaring' zien zo snel mogelijk introduceren en realiseren … omdat we 'weten' dat dit de situatie vooruithelpt."

​
​(Uit: intervisie-sessie Brugge – 17/11/2015)
Maar misschien is de cliënt en/of de mantelzorger nog niet toe aan deze oplossing. Misschien moeten we eerst aandacht besteden aan de huidige beleving, aan de twijfel, aan de weerstand, aan de verschillende visies bij de betrokkenen … in plaats van met een oplossing te komen. We worden uitgedaagd om onze focus te verbreden: niet enkel “financiële tegemoetkomingen regelen of hulp opstarten” maar ook: het begeleiden van een thuiszorg-proces met diverse betrokkenen, die met veel onzekerheid geconfronteerd worden en met vallen en opstaan tot een bepaalde oplossing groeien. De vraag is niet zozeer of een oplossing op een bepaald moment goed of slecht is, maar vooral of de oplossing past bij het cliëntsysteem. Onze begeleiding bestaat er dan in om te informeren, te ondersteunen, vertrouwen op te bouwen, weerstand au sérieux te nemen, ruimte te laten … kortom: (coachende) gesprekken voeren over mogelijke stappen / oplossingen. De aandacht verschuift en wordt breder: van “oplossen” naar “begeleiden”.
Foto
Deze verbreding van aandacht betekent dat we als maatschappelijk werker geconfronteerd worden met “weerstand”, verschillende visies van betrokkenen, verschillend tempo, … Weerstand, twijfel, verschil van mening … zijn in feite de ingrediënten waarmee wij “aan de slag” moeten. We kunnen er niet omheen, want ze horen er gewoon bij. Het betekent ook: leren omgaan met onze onmacht en frustratie als “helper”, met het onvermogen om nu iets op te lossen … het loslaten van onze “oplossingsreflex”. Dit alles vraagt dat we onze begeleidende en coachende vaardigheden “upgraden”.

Een boutade zet dit nog eens extra in de verf:
“De beste mantelzorger is diegene die voor je staat. Met hem of haar moet je het doen … er is geen betere. Met hem/haar moet je op weg.”

​(Sammy Vienne, intervisiebegeleider)
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Een Vlaams intermutualistisch contactpunt
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact