Interdement
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Een Vlaams intermutualistisch contactpunt
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact

reactief en proactief
VISIE EN BASISHOUDING 

terug
We zijn bekend met twee kanten van dit continuüm. “Reactief” betekent dat we reageren op een hulpvraag: deze handelswijze bestrijkt een groot deel van ons werk. De “proactieve aanpak” krijgt langzamerhand meer aandacht: op basis van een indicator nemen we zelf contact op met de persoon met dementie en zijn mantelzorger.
We willen de twee uitersten van dit continuüm graag aanvullen en verfijnen … en meteen ook ombuigen tot een cirkel: een doorlopend proces met verschillende onderdelen.
Foto
Naast de reactieve en proactieve aanpak, kunnen we ook aandacht schenken aan:

- Signalen opvangen: er zijn tal van signalen die ons kunnen bereiken (andere hulpverleners, loketmedewerkers, andere sociale diensten, familieleden, seniorenbezoek vrijwilligers …). Alert zijn voor signalen van dementie, niet-pluis- gevoel, … is een aandachtspunt

- Opvolgen: na een huisbezoek of kantoorbezoek, of na het opstarten van een hulpaanbod: inplannen om na een zekere tijd terug contact op te nemen. Ook als het verder goed gaat en er geen nieuwe problemen gemeld worden, is het goed om contact te houden (cfr. “vinger aan de pols”-project)

​- Vooruitkijken: naast het realiseren van directe hulp of ad hoc oplossingen, is het wenselijk om ook naar de toekomst te kijken, samen met de cliënt en de mantelzorger. Aandacht voor te verwachten evoluties, zorgplanning op lange termijn, inzicht in wensen van de betrokkenen, …
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Een Vlaams intermutualistisch contactpunt
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact