Interdement
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact

Houvast 7: een huisbezoek komt nooit alleen
huisbezoek als interventie
tips en tools

terug
Foto
Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen …
 
“ Blijvend contact houden, zonder op te dringen.“  “De aanhouder wint …”

(Uit: intervisie-sessie Kortrijk, 19/01/2016)
 
 
 


We verwijzen hier terug naar de cirkel waarin “proactief”, “reactief” en “opvolgen”, mekaar aanvullen. (zie tekst visie en basishouding …). We staan even stil bij het opstarten van een huisbezoek, het afronden en het opvolgen.

Voorafgaand aan het huisbezoek, is het goed om enige voorbereiding te doen. Verzamel de info die reeds beschikbaar is: welke voorkennis kun je halen uit de aanmelding, via andere hulpverleners, via familie, ... Weet je of er een diagnose is gesteld of (nog) niet en of deze diagnose meegedeeld werd? Weet je of er al of niet een taboe is bij cliëntsysteem om over dementie te spreken?

Vraag je af wat je belangrijkste doel(en) is (zijn) (zie: houvast 1: kleine stappen zetten)
Overloop in gedachten de pistes, uitdagingen en weerstand waar je voor kan komen te staan …
Maak de afweging of een huisbezoek op dit moment de beste aanpak is. Het is soms goed om aan te dringen om op huisbezoek te mogen komen. Anderzijds is een huisbezoek niet altijd de beste aanpak: een kantoorgesprek of telefoon kan interessant zijn als je de mantelzorger alleen wil spreken.
 
Verzorg je introductie. Zorg dat je weet hoe je jezelf kunt voorstellen en hoe je de aanleiding voor je komst helder en eenvoudig kunt toelichten. Soms is er argwaan … stem je daar op af, maar blijf vriendelijk en vasthoudend.

Bij het einde van het huisbezoek, zorg je voor goede afronding en opvolging:
  • Informatie / folders achterlaten
  • Bereikbaarheid / beschikbaarheid doorgeven
  • Afspraken voor opvolging, zo mogelijk al meteen inplannen in je agenda

De “vinger aan de pols” houden en niet wachten tot er zich een probleem of crisis voordoet, is ook een belangrijke aanbeveling die uit de intervisies naar voor komt.
​Het huisbezoek is geen eindpunt en lost ook niet alle problemen in één keer op. In sommige situaties is het wenselijk om daadwerkelijk “aanklampend” te werken.

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact