Interdement
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Een Vlaams intermutualistisch contactpunt
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact

Houvast 5: het tempo van het cliëntsysteem volgen
huisbezoek als interventie
tips en tools

terug
Foto
Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen


“Het Geschenk van het Vertrouwen. Vertrouwen geven aan het cliëntsysteem brengt ook iets in beweging! Ik merk dat als ik dicht bij de persoon sta en op het tempo van de cliënt en mantelzorger werk, dat dan het vertrouwen groeit. Mensen komen zelf tot inzicht als je hen de tijd geeft en als ze weten dat je bereikbaar blijft.”

(Uit: intervisie-sessie, Waregem 19/01/2016)
 


De aanbeveling “om het tempo van het cliëntsysteem te volgen”, is één van de meest genoemde aandachtspunten uit de intervisies. Het betekent niet enkel “tijd geven”, maar ook “ruimte en respect” geven aan de besluitvorming in het familie-systeem. Het impliceert meteen ook dat wij als hulpverlener een bescheiden plaats innemen en leren omgaan met onze “onmacht” als helper. (zie verder …..). In een intervisie-sessie
Het betekent o.a.:
  • De tijd zijn werk laten doen; soms is een crisis nodig vooraleer een volgende stap mogelijk wordt
  • Niet te oplossingsgericht zijn: spanning en ongemak kunnen verdragen dat iets niet onmiddellijk geregeld en beslist wordt
  • Goed informeren en opvolgen (in plaats van onmiddellijk oplossen), is soms het enig haalbare
  • Evenwicht vinden tussen advies geven en de mantelzorger respecteren in wat hij/zij wenst.
  • Stap voor stap informatie geven: de info aanpassen aan het vermogen van de cliënt / de mantelzorger om de informatie op te nemen en binnen te laten komen; soms dringt informatie over thuiszorgmogelijkheden niet door bij de cliënt
  • Soms is het ook nodig om “een duwtje” te geven
  • Tijd en ruimte nemen om de begeleiding op te starten; een opbouw en inloopfase respecteren
  • Soms willen wij als MW te snel een behoefte invullen voor de mensen, voordat de mensen zelf al deze behoefte voelen

Foto
"Vertrouwen op het proces"

​

(Uit: intervisie-sessie Waregem, 19/1/2016)
​
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Een Vlaams intermutualistisch contactpunt
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact