Interdement
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Een Vlaams intermutualistisch contactpunt
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact

houvast 1: kleine stappen zetten
huisbezoek als interventie
tips en tools

terug
Foto
Houvast 1: Kleine stappen zetten

“We regelen vaak teveel in één keer, in één huisbezoek. We willen alles gezegd krijgen, alle info geven, plus ons advies daaraan toevoegen, … en we verliezen het tempo van de cliënt uit het oog.” (Intervisie-sessie Brugge, 17/11/2015)
“Het idee dat “alles in één keer” kan geregeld worden heb ik losgelaten.” (Intervisie-sessie Waregem, 14/6/2016)





​Eén van de valkuilen waarin we als maatschappelijk werker gemakkelijk trappen is: we willen te veel doen in één contact. In de meeste gevallen zijn echter slechts “kleine stappen” mogelijk en kunnen we niet alles in één huisbezoek “oplossen”. Het is daarom goed om vooraf stil te staan bij de verschillende doelen waarom je op huisbezoek gaat. Je kunt je dan afvragen: wat is prioritair voor dit huisbezoek; wat is mijn focus?

Uit de intervisie-rondes komen 4 algemene aandachtspunten naar voor:
  • Vertrouwensband opbouwen
  • Informatie geven (en zo mogelijk info achterlaten)
  • Contact maken met de persoon met dementie
  • Mantelzorger ondersteunen en erkenning geven
 
Daarnaast zijn er natuurlijk ook een aantal specifieke interventie-doelen, gericht op het brengen van een oplossing:
  • Situatieverheldering: verkennen / analyseren van de situatie
  • Specifieke informatie geven over hulp-aanbod en tegemoetkomingen
  • Opstarten van hulp, tegemoetkomingen, …
  • Perspectiefontwikkeling: exploreren van mogelijkheden tot verandering op korte en op lange termijn … zorgplanning op lange termijn
  • Sociaal-emotionele ondersteuning, zowel naar mantelzorger als naar persoon met dementie: moeilijke gevoelens bespreekbaar stellen, ervaringen uitspreken en verwerken, erkenning geven, feedback geven
  • Bespreekbaar maken van twijfel, weerstand, verschillen van mening over te zetten stappen
  • Psycho-educatie (communicatie-tips e.a. naar mantelzorger)
  • Opvolging en evaluatie van de situatie na opstarten van hulp

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Een Vlaams intermutualistisch contactpunt
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact