Interdement
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact

Het huisbezoek
huisbezoek als interventie
​TIPS

terug
​Het huisbezoek als interventie
Foto


"Als de voordeur openzwaait, kom je binnen in een nieuwe wereld. De houding van de ontdekkingsreiziger past daarbij: nieuwsgierig, onbevooroordeeld, attent en geïnteresseerd, open voor nieuwe gewoontes, normen en waarden, bereid om een nieuwe leefwereld te ontdekken."
(Uit: intervisie-sessie Torhout, 30/11/2015)
Ook al ben je het gewoon en doe je het geregeld, een huisbezoek is niet vanzelfsprekend. Er gebeurt zoveel tegelijk: Je maakt een praatje met de mantelzorger, je probeert contact te maken met de persoon met dementie, de telefoon rinkelt, de TV staat aan, de mantelzorger wil het gesprek sturen, de persoon met dementie is onrustig, misschien zijn er andere familieleden aanwezig die ook hun zegje willen doen … Ondanks deze taferelen en afleidingen en de “driehoek-interacties” waarin je terecht komt, moet je je professionele kompas vasthouden en methodisch handelen.
Een huisbezoek kent zowel mogelijkheden als begrenzingen. En het is ook goed om stil te staan bij de specifieke positie van “gast” en “hulpverlener” tijdens een huisbezoek.

Het huisbezoek is een manier om in reëel contact te komen met het cliëntsysteem. Je kunt de concrete realiteit van de cliënt en de mantelzorger(s) zien en ervaren. Je krijgt een beeld van de woon- en leefruimtes. Observeren is dus de boodschap. Dat betekent: jouw interpretaties en oordelen tijdelijk parkeren, laten voor wat ze zijn en open en nieuwsgierig blijven. Karakteristieke elementen in de leefruimtes kunnen veel vertellen over wie er woont.
  • Oefentip voor jezelf: noem 3 voorwerpen uit jouw woonruimte (living) waaraan je kan zien dat dit jouw woonruimte is ?
  • Oefentip voor jezelf: op welke plaats in jouw huis voel jij je meest op je gemak?
Door deze oefentips eerst voor jezelf te doen, scherp je je voelsprieten aan als observator.

Daarnaast is het huisbezoek is ook een krachtige mogelijkheid tot persoonlijk contact en het opbouwen van vertrouwen, bv. door interesse te tonen voor de persoon met dementie of door een openhartig gesprek met de mantelzorger.
​
Het huisbezoek heeft ook zijn beperkingen. Zo wordt een gesprek steeds “vervormd” als er andere luisteraars aanwezig zijn. Misschien durft bv. de mantelzorger zich niet volledig uit te spreken als de persoon met dementie in de buurt is. Het kan dus interessant zijn om naast het huisbezoek ook andere vormen van contact te hebben (kantoorgesprek, telefoon, mail).
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Info
  • Rol en taak DMW
    • ​Wat is de rol van DMW in het "transitieplan dementie" >
      • Wat is dementiekundige basiszorg?
      • De taken binnen het maatschappelijk werk
      • Referentiepersoon dementie (intern deskundige)
    • Wat is de taak van de maatschappelijk werker bij begeleiding?
    • Waar liggen onze grenzen?
  • Visie en basishouding
    • Balanceren en verbinden
    • Oplossen en begeleiden
    • Individu en familiesysteem
    • Reactief en proactief
    • Coachende vaardigheden
    • Moeilijk, maar toch haalbaar
  • Tips
    • Dementie bespreekbaar maken >
      • Alert zijn voor het niet pluis gevoel
      • Het belang van de diagnose
      • Peilen naar behoeften, knelpunten en hulpvragen
    • Communicatie met de persoon met dementie >
      • Actief betrekken
      • Realiteisoriënterende houding
      • Emotioneel ondersteunende houding
      • Belevingsgerichte gesprekken voeren
      • communicatietips bij beginnende dementie
      • Communicatietips bij matige dementie
      • Communicatietips bij ernstige dementie
    • Huisbezoek als interventie >
      • Het huisbezoek
      • Houvast 1: kleine stappen zetten
      • Houvast 2:De dynamiek van de driehoek
      • Houvast 3: Meervoudig gericht zijn
      • Houvast 4: Doorvragen en de hulpvraag verhelderen
      • Houvast 5: Het tempo van het cliëntsysteem volgen
      • Houvast 6: Vertrouwen opbouwen
      • Houvast 7: Een huisbezoek komt nooit alleen
    • Samenspel en samenwerking tussen cliëntsysteem en hulpverlening >
      • Concentrische cirkels
      • Samenspel tussen het cliëntsysteem en de professionele diensten
      • Samenwerking tussen hulpverlenende diensten onderling
  • Contact